Like this blog

donderdag 20 januari 2011

Den Haag


Zoals jullie misschien wel weten zit ik op dit moment in mijn eindexamenjaar en heb ik het dus drukker dan ooit. Ik moet nadenken over wat ik later wil gaan doen, wat ik moet kennen voor de eindexamens, ik krijg allemaal inlever opdrachten en bovendien moet ik kijken hoe ik mijn studie kan bekostigen of gefinancierd kan krijgen. Normaal is dat al moeilijk en nu komt er nog een probleem bij: de regering wil gaan bezuinigen. Ik ga morgen hier tegen protesteren!



Maar waar ga ik nou precies tegen protesteren? Nou, meerdere dingen. Allereerst wil de regering gaan bezuinigen op het onderwijs. Het probleem is alleen al dat er op dit moment erg veel onbevoegde leraren voor de klas staan. Wanneer ze ook nog eens gaan bezuinigen wordt het helemaal lastig om goed onderwijs te garanderen. Hier tegenover willen ze wel de exameneisen omhoog gooien. Dit gaat dus niet samen.

Daarnaast wil men, en dit is vooral belangrijk voor mij, de studiefinanciering aanscherpen. Op zich het aanscherpen van de studie financiering vind ik niet verkeerd zeker niet als je kijkt naar studenten die al 12 jaar ofzo bezig zijn. Maar wat willen ze nou precies gaan doen. Er staat een bepaalde tijd voor je studie hoelang je erover mag doen. Op de moment mag je er eigenlijk zolang over doen wat je wil en wordt het omgezet in een lening. Ze willen gaan invoeren dat je er nu maar één jaar lang over mag doen. Doe je er nog langer over dan wordt voor elk langer jaar 3000 euro in rekening gebracht als boete en ook je OV wordt stop gezet.

De 3000 euro gaat ook gelden wanneer je studie uitloopt, doordat je een bestuursfunctie in verenigingen of studentenbonden aanneemt. Wat dus betekent dat belangrijke dingen voor de opbouw van je CV niet meer mogelijk zijn.

Er wordt een opkomst van 10.000 man verwacht en ik sta er tussen. Wanneer je hier voor staat kom dan ook, vraag natuurlijk wel even toestemming aan je ouders en leraren. Het begint om 13.00 op het Malieveld in Den Haag.

Vanmiddag heb ik met drie lieve vrienden spandoeken en 'hoofdbanden gemaakt'. Morgen hiervan het resultaat op het Malieveld. En let op een groene sjaal op het journaal, because that's me!

Alle informatie over de staking is te vinden op de site van het Laks (Landelijk Aktie Komitee Scholieren). Ook staat hierop aangegeven dat ook jij het recht hebt om te staken voor jouw toekomst. Misschien is het nu nog verweg, maar voor later is het wel van belang voor jou. Je kunt ook nog informatie vinden op LKVV en LSVB.

Ik weet dat dit niets met beauty of wat dan ook te maken heeft en misschien interesseerd dit jullie niks, maar voor mij is het wel van belang. Morgen zal ik dan ook een blog plaatsen (dit wordt wel laat) met hoe alles gegaan is en hopelijk wat foto's.